Halaman

Rabu, Februari 17, 2010

Al-Fatihah untuk mereka yang telah pergi.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Wanitamaut_duapemanduparah/Article

Tiap-tiap hari kita selalunya dikejutkan dengan berita-berita yang memang terkejut. Termasuklah aku sendiri. Dari tahun lepas dah 2 orang kawan aku meninggal dunia ditempat kejadian akibat kemalangan.. Kesian mereka, jadi mangsa teraniaya disebabkan kecuaian orang lain. Belum pun sempat nak pegi konvokesyen.. Mungkin Allah Maha pengasih dan penyayang. Ada hikmah disebalik apa yang terjadi.. Al-Fatihah untuk allahyarham *Farizul (FSGK) dan allahyarhamah **Intan Karina (FSKTM)

2-2 insan yang aku sebut diatas menemui ajal dengan kaedah yang sama, kronologi yang hampir sama dan yang paling menyedihkan aku, mereka-mereka ini meninggal dunia disebabkan oleh kecuaian orang lain. Itulah orang cakap malang tak berbau(kalau boleh bau kat mana malang tu konfirm2 dah dapat elak dah). Walaupun kita dah ambil semua langkah-langkah yang betul untuk mengelakkan kemalangan tapi kalau orang lain yang cuai pun kita juga yang mengalami musibah. Kemalangan yang berpunca daripada kecuaian orang lain seperti mabuk, mengantuk, kurang ajar dengan memandu seperti pemandu F1(tapi tak laju macam F1 pun.. eksen jak lebih!) dan sebagainya.

Kalau nak stailo pun tak perlulah nak tunjuk kat atas jalanraya. Bila kat atas jalanraya biasanya manusia(termasuk aku) boleh lupa diri. Kononnya kita yang paling laju. Kononnya kita la yang paling stailo. Ala setakat naik Viva pun nak bawak laju macam F1. berhenti berharap la.. Lepas tu yang kaki mabuk pun satu hal. kalau dah tau mabuk tak payah la nak drive.(sumber dari kaki mabuk) nanti nampak jalan yang 2 lorong jadi 1 lorong, nampak kereta 8 buah jadi 4 buah, nampak 80km/j jadi 8km/j dan nampak trafik light 1 biji jadi 0 biji(maknanya tak nampak la tu).. Lepas tu langgar sesuka hati. Orang lain yang berhati-hati jadi mangsa.

Itulah pentingnya berdoa kepada Yang Esa. Walau macam mana pun kita bersedia ataupun berhati-hati tapi percaturan Allah itulah yang lebih tepat. Apabila kita berdoa bermakna kita memohon kepada Allah untuk mendapatkan perlindungan sepanjang perjalanan kita. Kalau taktau nak baca doa kenderaan, paling kurang pun bacalah Bismillah agar pemanduan kita berkat dan selamat.
Tapi kalau dah berdoa, dah ikut langkah keselamatan, dah hati-hati pun masih juga terlibat dengan kemalangan, maknanya ada hikmah disebaliknya. Allah Maha mengetahui dan Maha mengasihani..

Al-Fatihah untuk arwah abah Sobri Bin Harun dan juga sahabat2 aku yang telah pergi meninggalkan dunia ini.. Semoga roh-roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan di tempat kalangan orang-orang yang soleh. Amin..


Teringat kat arwah abah dulu.. Tiba-tiba rasa sebak.. Nak bercerita bab bola pun tak jadi.
Aku pun sentiasa beringat kalau memandu. dulu xtau nak baca doa naik kenderaan, baca bismillah saja. Sekarang dah ada, baca suda.. 
*Arwah Farizul dulu sahabat baik aku. Selalu juga aku lepak2 dengan dia
**Aku just kenal dia di fakulti. Walaupun tak rapat tapi dia tetap kawan aku.

0 pemisangan(s):

Related Posts with Thumbnails