Halaman

Memaparkan catatan dengan label holiday. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label holiday. Papar semua catatan

Rabu, Jun 02, 2010

selamat hari gawai

lupa pula aku nak mengucapkan kepada yang menyambutnya. Selamat Hari Gawai Dayak kepada semua kaum Dayak di Sarawak dan juga Selamat Hari Kaamatan untuk di Sabah. aku yakin ada juga pembaca blog aku yang orangnya dari kaum Dayak.
bagi yang taktau apa itu kaum Dayak silalah tanya pakcik google untuk maklumat lebih lanjut. btw hari gawai ni dikira sebagai cuti umum di Sarawak. walau bagaimanapun, group ICC (sila baca post sebelumnya) perlu juga mengikut tentatif yang dah dibagi. nasib baik bukan bab study dari segi teori dan amali, tapi trip ke Kampung Budaya.
bagi yang taktau Kampung Budaya tu apa, ianya lebih kurang macam mini Malaysia yang ada di Melaka. cuma fokus utama Kampung Budaya lebih kepada promosi dan penerangan tentang masyarakat Sarawak. so bagi sesapa yang nak sangat tengok rumah panjang, gaya hidup orang2 Dayak dan sebagainya bolehlah berkunjung ke sana.

Isnin, Mei 31, 2010

kembali kembala - 2 (Infosys Campus Connect)


kembali kembala episod kedua setelah aku berehat agak panjang (bukan berehat tetapi sibuk) selama 2minggu mungkin. sebenarnya aku memang agak sibuk. lepas satu program, satu program pula aku join. baru je lepas dengan masalah-masalah dengan tesis, datang pula kursus lagi. agak panjang durasinya. tapi sekurang-kurangnya dapat juga ilmu yang baru selain memantapkan skill programming aku yang tak seberapa ni (cewah ayat xleh blah!)

kali ni aku join satu kursus yang diberi nama Infosys Campus Connects (ICC). ICC ni sebenarnya diilhamkan oleh kementerian pengajian tinggi (KPT) dan juga syarikat Infosys yang berpangkalan di Bangalore, India. Agak menarik sebabnya Infosys adalah satu2nya syarikat yang sanggup dedahkan segala ilmu dan juga standard-standard penting di alam pekerjaan, terutamanya di bidang programming.


Selasa, Mei 11, 2010

pulang mulang

baru pulang dari kampung halaman. nama je balik kampung, tapi kerja melambak. tak terasa keenjoyan. dalam pada itu sedikit gambar untuk tatapan kalian. aku tak nak cakap apa2. bak kata pepatah, sekeping gambar menerangkan 1000 perkataan...



*terasa bahagia bila dapat menjahanamkan diet. yang penting 4hari penuh memang aku makan kaw2. terbaik lah! berat masih maintain tak turun.. lekat kat 85kg. skarang dah get back on track. target masih jauh..

Ahad, April 04, 2010

clash of the titans

enjoy the pics. i`m not in the blogging mood currently. my FYP still bothering my mind. stress release activity..

Chelsea Chelsea! i guess my friend`s influence changed my mind a bit..

celebrated the clash of the titans between Chelsea and Manure by watching a movie. clash of the tit.. whose tit?? why i cant see it?? (pervert tone)

time killing machine. another activity that ruined my diet. arghh!! seriously i can`t resist it!

i also bought this tumbler. nice design eh! rm9.90 each.

(i`m not in the pics aight!)
last but not least.. clash of the titans end up with Chelsea 2 - 1 Manure. Chelsea now lead the epl again. congrats to my friends who has been a Chelsea die-hard fan and wait the moment for a long time. hope Ancelotti dont makes any mistakes in the future. yihaa!

Sabtu, Mac 27, 2010

Reward to One self part 3


just get back from battle of the bands (BotB) at BRC. really enjoyed the show eventhough it was not as i expected. for the first time in this year i acts like a 20-years old boy (am i too old? LOL). screaming, shouting, headbanging and many more.. i felt like a new man. actually i just wanted to enjoy the night after i`ve been forced to go through stress moments for the last 2 weeks.. gosh thank you Allah for giving me strengths..

people at the BotB also noticed about my changes. FYI readers, before i watched the BotB, i bought some bundle (2nd hand clothes) clothes which is also selling at the BotB venue. i bought 2 L-size t-shirts and a 34" pant. i can wear both of the shirts and it fits me well. but my chest still needs to lose more fats as it makes me look like a girl with..... 

Ahad, Februari 21, 2010

Hari2 yang laju..

Korang mesti pelik kenapa dalam minggu ni post(s) aku agak banyak jika dibandingkan dengan minggu-minggu yang sebelumnya. Sebenarnya terdapat beberapa faktor yang membolehkan aku menulis dengan begitu aktif sepanjang minggu yang berlalu.
Antara faktor paling utama mestilah cuti. Aku ingin memanfaatkan cuti aku dengan tidur yang cukup dan eksesais sebanyak yang mungkin. Walau bagaimanapun program eksesais aku sedikit terbatas dengan beberapa halangan antaranya hujan, jalan-jalan cari baju dan aktiviti makan berjemaah.
Faktor yang turut menyumbang kepada keaktifan berblog aku sudah semestinya kepantasan jalur lebar dan juga lebar jalur yang tidak sesak. Buat pengetahuan para anda yang membaca blog saya, segala kemudahan internet disini diperolehi daripada rangkaian internet universiti yang sememangnya percuma(free). Jadi kalau time cuti, semua orang balik, lebar jalur tidak sesak seperti waktu-waktu puncak pada hari yang bukan cuti dan ini memudahkan aku untuk berblog dengan lebih aktif berbanding minggu-minggu yang sebelumnya(dan juga akan datang).
Antara faktor lain juga termasuklah idea yang mencurah-curah(walaupun citer pasal personal life aku je), masa yang lebih dan juga kemampuan untuk mendapatkan internet dengan mudah.
Mungkin minggu depan dan yang seterusnya aku akan sedikit perlahan dalam penulisan blog aku. Tapi apa-apa mengenai diri aku pasti aku akan update seperti BMI terkini dan lain-lain. Jadi terima kasih kepada yang membaca. Sori kalau membaca blog aku agak boring(sebab aku cuba taknak menulis blog yang  berbaur politik, sosio-economy dan lain-lain)

Berat turun lagi. tapi berat rasmi macam biasa.. Setiap hari Isnin dan Khamis saja akan diumumkan.

Sabtu, Februari 20, 2010

BBQ Vs Pulut Durian






























































Another "human-feeding" activity.. totally lost my diet tonight. sigh..
But nevermind. i only just ate sardines for all day. And the beast turns out when the night comes.. Pulut + durian(s) mixed with coconut gravy and sugar(just small quantity, Yummy!), BBQ chicken, sausages(4-5 pcs, i dont really remember..), fried meehun(2 bowls), a piece of layer cake and several cups of soft drinks.. God i really hate this moment! When it comes to party or eating ceremony or any other event that relates with food, totally it turns me into an unresistable man.. Aduyai..
What i can say is, i really enjoyed the party rather than enjoying the food(s).. Guys and girls, u r really make my night. Thanks all.



I`m a man in orange shirt. At this point i lose 11kgs and still ongoing..

Ahad, Februari 14, 2010

CNY Part 2

Baru pulang dari aktiviti melihat pesta bunga api (firecrackers) dekat Taman Sahabat. Agak happening.. Orang punyalah ramai. ramai giler sampaikan nak parking keta pun susah. Parking ikut dan saja. Asalkan dapat tengok show bunga api.
Malangnya bersama ku ialah kamira henfon saja. oleh itu tak banyak imej-imej yang dapat diperolehi dengan kemas. Janji ada kamira suda.. Pesta bunga api bermula seawal 1140pm dimana tuan-tuan cina yang kaya-raya akan memulakan persembahan mereka dulu. Sampailah sekitar jam 1200am barulah aktiviti bunga api dimainkan secara berjemaah. Finale percikan bunga api yang paling terang di sekitar jam 1220am. Biasanya tokey yang paling kaya lah akan pasang mercun bunga api dorang tu last2. Baru gempak.
Pasca permainan bunga api diserikan dengan debu-debu yang dah membentuk jerebu akibat daripada pertunjukan bunga api tadi. Nak drive pun tak nampak, nak bernafas pun tak selesa.. nasib baik hujan. Ada kurang la sikit.

2 jam sebelum bunga api.. aku dan rakan2(tak ramai, 6orang je) buang tebiat pegi main futsal kat court Alamanda. siap berebut lagi dengan gadis2 sunti berbangsa India. tapi kitorang buat bodoh je. janji lepas gian nak bersukan. punyalah kemaruk nak main futsal selepas daripada permainan bersama team AFC.. ada la dalam 40minit main. masing2 dah pancit. tak tahan. court besar, main 6 orang. berlari ke hulu ke hilir. mana tahan beb..

1 jam selepas bunga api.. aktiviti merosakkan diet aku berlangsung di Raja Ayam Penyet.. aku order sotong penyet*, member2 aku pun pakat2 order sotong penyet. last2 aku tolong habiskan bahagian dorang(tapi aku mcm biasa, makan lauk je. nasi xmakan).. Untuk malam ke-3 berturut-turut aku asyik makan besar dan makan malam.. Punah diet aku. Usaha aku berbulan-bulan. Aku tak risaukan badan aku naik mendadak. tapi aku lebih risaukan tahap metabolisma badan aku sebenarnya..

Wah.. tahun harimau ke tahun ni.. aku pun tak pasti. tanya kawan2 cina aku dorang cakap tahun ni tahun harimau.. So aku assume betul la kot.. Di kesempatan ini aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina kepada mereka-mereka yang menyambutnya (khususnya yang berbangsa Tiong Hua). Kalau anda melayu / india / dayak / bumiputra pun anda sambut, jadi ucapan ini juga ditujukan kepada anda. Semoga tahun ini mendapat dua kali ganda kemakmuran(bak kata beger kemakmuran mcD, dabel kemakmuran..)


Gong Xi Fa Cai! (semoga cepat kaya)




*Sotong penyet mengandungi sotong yang digoreng dan dipenyekkan, tauhu goreng(2pcs), tempe(3pcs), ulam2an dan juga sambal rendang yang sedap sehingga menjilat kaki
Aku tak celebrate hari valentine sbb aku tak de awek / kekasih / bini. jadi tak perlulah aku mengulasnya lagi disini.

Sabtu, Februari 13, 2010

New Look / CNY part 1

Seperti biasa.. blog lama aku mengambil masa +-2minggu pada permulaan sebelum menukar xml theme yang lain. Blog ini juga aku buat perubahan total pada xml theme. Tapi simple je. lebih dari 20 template aku try (termasuk yang lama2 punya) n then tweak sikit untuk kurangkan image berlebihan bagi memberi laluan kepada iklan2 nuffnang(ya akaun dah lama tapi baru dapat 64sen je..)
So kepada toh puan yangyuyu, nah ini dia nuffnang saya. haha.. Bila dah ada nuffnang, aku pasti mengharapkan traffic hit yang lebih tinggi untuk view blog aku. oleh itu marilah kita bersama-sama promote mengpromote blog rakan2. kahkahkah..
Atas permintaan geng2 forumer lowcarber.org, aku terpaksa la menyediakan blog berbahasa inggeris(mat saleh ni nak tau jugak kot mcmana lifestyle orang asia bila berdiet). so aku plan nak buat dua blog. tapi takut tak larat pulak nak update nanti.. Apa2 pun aku akan fikirkan dulu nanti. Sekarang agak sibuk dengan project / research / tesis etc etc etc..

................................................................................................................................

Hari ini hari Sabtu. Tidur lepas subuh, bangun waktu zohor(nasib baik sempat). Punya la xnak tido sebab semalam dah bantai 2 ketul ayam goreng mcD yang sangat lazat.. Esok CNY. Malam ini tengok bunga api lah. Event wajib setiap tahun. kat malaya takde nak tengok bunga api macam festival bunga api kat putrajaya tu setiap tahun. Hany  di Sarawak. sebab apa? tanya la uncle2 dan auntie2 yang memasang roket pelancar bunga api di rumah masing2.

Lokasi wajib sudah tentu Taman Sahabat kerana kawasan tu orang2 cina banyak yang kaya-raya. Sekali main bunga api habis sampai puluhan ribu ringgit. Kalau yang lagi gempak, sampai beratus ribu ringgit pun sanggup berhabis.
Aku ingat lagi waktu aku sekolah dulu aku penah tanya kawan cina aku kat sekolah. "Yau*, kenapa orang cina suka main bunga api?". "Oo itu memang budaya kami. Setiap tahun baru cina mesti main bunga api untuk halau naga dari telan bumi". Terkejut jugak aku. Tapi aku tak kisah pun. Itu budaya masing2. Kepercayaan dorang. Lagipun bagus jugak. Tengok show free. Lepas tu si Yau tu tanya aku lagi. "U all malay pun selalu juga main bunga api tiap-tiap raya". "Oh, tu budaya orang melayu juga tu tiap2 tahun malam raya mesti main bunga api". "Kenapa selalu masuk tv kalau orang melayu main bunga api asyik putus jari, putus tangan je?". "..."


*Aku tak ingat nama penuh dia tapi aku baik la dengan dia waktu secondary school dulu. Memang fasih berbahasa Melayu. Kehidupan pun boleh serasi dengan orang Melayu. Cuma perangai dia je yang tak Melayu..
Related Posts with Thumbnails